MONET (e.a.) en het Gare Saint Lazare

De Franse impressionisten zijn vooral bekend om hun landelijke taferelen. Maar het ook metropole stadsleven was op allerlei manieren geschikt voor de momentane beleving van het eigentijdse leven. De wereld zoals die op je afkomt zonder daar analytische gedachten op los te laten.

Een van de eigentijdse thema's waren de spoorwegen en stations. Het Gare Saint Lazare in Parijs was zo rond 1870 een van de drukste en imposantste stations van de hoofdstad. De bouwgeschiedenis ervan begon in 1837 en op 2 juni 1867 werd de vierde variant van het station geopend door Napoleon III tezamen met de keizer van Oostenrijk en de Russische tsaar ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van toen.

Claude Monet raakte gefascineerd door het station en z'n omgeving en maakte in 1877 een reeks van twaalf schilderijen.

Even eerder had Edouard Manet al een schilderij La Gare Saint Lazare gemaakt.

Manet chemin de fer

Edouard Manet, Chemin de Fer (a.ka. Gare Saint Lazare), 1873  (Voor wikipedia-lemma zie hier)

Claude Monet begon zijn reeks met Le Pont de l'Europe 1877

le pont de lEurope

 

La Gare Saint Lazare
1280px La Gare Saint Lazare

 

La Gare Saint Lazare , le train de Normandie
Arrival of the Normandy Train Gare Saint Lazare 1877 Claude Monet

 

La Gare Saint Lazare, arrivee d'un train
1024px Claude Monet The Gare Saint Lazare Arrival of a Train

 

La Gare Saint Lazare
Monet Gare Saint Lazare 1877

 

Exterieur de la gare Saint Lazare, effet de soleil
Monet Exterieur de la gare Saint Lazare effet de soleil

 

Exterieur de la gare Saint Lazare, arrivée d'un train
Monet Exterieur de la gare Saint Lazare arrivee dun train

 

Les Voies a la sortie de la gare Saint Lazare
1280px Claude Monet Train Tracks at the Saint Lazare Station

 

La gare Saint Lazare, vue exterieure
Claude Monet Saint Lazare Station the Western Region Goods Sheds

 

La gare Saint Lazare, vue exterieure
Monet La Gare Saint Lazare vue exterieure

 

La gare Saint Lazare , les signaux
La gare Saint Lazare Les signaux 1877 Claude Monet

 

La Tranchee des Batignolles
Monet La Tranchee des Batignolles

 

voor Wikipedia-lemma zie hier

Natuurlijk hebben ook andere impressionisten zich gericht op de moderniteit van het spoorwezen:

Georges d'Espagnat, Gare de Banlieue,1895

espagnat

Norbert Goeneutte maakte in 1887-1888 een serie schilderijen van de Pont de l'Europe richting Gare Saint Lazare. De uren van de dag en het verschillende weer leveren verschillende beelden van hetzelfde.

goenneutte1

 

goeneutte2

 

goeneutte3

In 1894 presenteert Lionel Walden uit de USA dit The Docks of Cardiff in de Salon de Paris.

lionelwalden

 

Henri Ottmann schilderde in Brussel dit plaatselijke station: La Gare du Luxembourg, 1903.

ottman

 

Een krachtiger kleurgebruik en penseelstreek was kenmerkend voor de fauvisten rond 1900. Hieronder een station, niet  als moderniteitskathedraal zoals bij veel impressionisten, maar als een verstikkende tunnel voor een 'reis naar het einde van de nacht'.
Auguste Chabaud, La Gare ,1907

chabaudJPG

 

Reacties

  • Dit overzicht van schilderijen van stations doet me denken aan de schilderijen van Theo Schoemakers. theo overleed op een parjeerplaats langs de autobahn, toen hij, niet meer in saat met de trein te reizen, voor het laatst het Hauptbahnhof in Berlijn bezocht. ik weet niet waar deze schilderijen zijn genleven. Een tentoonstelling op de NHTV zou gepast zijn.

    Geplaatst door Jan Korsmit, 05/07/2015 1:17pm (5 jaren geleden)

Plaats reactie

RSS feed voor reacties op deze pagina | RSS feed voor alle reacties