EXAMINING THE MYTHS OF CONNECTED AND AUTONOMOUS VEHICLES Alexandros Nikitas e.a.
EXAMINING THE MYTHS OF CONNECTED AND AUTONOMOUS VEHICLES
Nikitas, A.,
Njoya, E.T. and Dani, S. (2019) ‘Examining the myths of connected and
autonomous vehicles: analysing the pathway to a driverless mobility paradigm’,
Int. J. Automotive Technology and Management, Vol. 19, Nos. 1/2, pp.10–30.
Dit artikel begint met een grootse bewering:
Connected and autonomous vehicles (CAVs) could become the most
powerful mobility intervention in the history of human race; possibly greater
than the conception of the wheel itself or the shift from horse-carriages to
automobiles.
Er zijn veel maatschappelijke voordelen denkbaar van de ontwikkeling naar meer en meer autonome voertuigen zoals verkeersverloop ,veiligheid, milieu effecten, inclusiviteit.
Tegelijk zijn er zorgen over hoe om te gaan met zo'n mobiliteits-paradigmaverschuiving: nieuwe vaardigheden nodig, juridische kwesties en heel veel andere.
In een tijd dat we niet meer opkijken van simplificerende mythes van enthousiaste voorstanders van complexe veranderingen (Brexit) verbaast het niet dat er propaganda wordt gemaakt voor de CAV-ontwikkeling waarin het allemaal niet zo moeilijk is.
In dit artikel worden 11 voorkomende mythen over CAV bij de kop genomen en kritisch tegen het licht gehouden. We gaan ze hier niet allemaal opsommen maar citeren de eerste twee:
Myth 1: technology is already available
Myth 2: legislation changes are easy to design and deliver
Over dit thema heeft Arcadis een een kleurrijke overzichtsbrochure gepubliceerd: CITIZENS IN MOTION 2018