Sharing Mobilities; New Perspectives for the Mobile Risk Society
Sharing Mobilities; New Perspectives for the Mobile Risk Society
In de kop van deze site staat van Urry uit 2007: ”I seek to establish and stabilize a new cross- or post-disciplinary mobilities paradigm” Dit was de aanzet tot een 'mobilities turn' op veel onderzoeksterreinen. Maar ja, wat is 'post-disciplinary'? Naast de enorme verscheidenheid van de 'mobilities turn' is er behoefte aan een samenbrengend kader. Een mogelijk denkraam daarvoor is de Risk Society.In 1986 verscheen van Ulrich Beck Risikogesellschaft: Auf dem Weg in eine andere Moderne.
De risicosamenleving begint waar we gevaren niet meer kunnen beantwoorden met de instituties die daarvoor in het leven zijn geroepen. Dat geldt bijvoorbeeld voor klimaatverandering, of de bankencrisis: onze nationale instituties bieden geen adequate oplossingen voor problemen op mondiale schaal. Er is een georganiseerd gebrek aan verantwoordelijkheid.Waar we in terecht zijn gekomen wordt wel 'tweede moderniteit' en 'reflexieve modernisering' genoemd.
Kernpunten van deze theorie zijn dat: (1) de omvang en het potentieel voor catastrofes toenemen; (2) er is een verlies aan vertrouwen in experts en de wetenschap om mensen te voorspellen en te beschermen tegen deze technologische gevaren; en (3) er zijn steeds meer concurrerende kennisclaims (erosie van consensus onder deskundigen) met betrekking tot het beheer van technologische gevaren voor het de aarde en de leefwereld. Kortom, de onzekerheden van de wetenschap zijn in de samenleving in het algemeen veel meer onder de aandacht gekomen. Nu we de grenzen van de wetenschap erkennen, hebben de sociale structuren/systemen waarin beslissingen worden genomen meer aandacht gekregen. Dus (4) onze basiszekerheid over veilig zijn in de wereld is geschokt, waarbij instellingen in de samenleving (bijvoorbeeld de verzorgingsstaat, persoonlijke verzekeringen) in twijfel worden getrokken vanwege hun vermogen om ons op de lange termijn te beschermen.
Sven Kesselring en anderen hebben dit denkraam gekozen om wat samenhang te brengen in de post-industiële vormen en ontwikkelingen in de 'deel -mobiliteit'.
(Elders op deze site zien we dat o.a Ketharina Manderscheid het omvangrijke denkraam van Michel Foucault gebruikt om samenhang te zien in de enorme verscheidenheid van mobiliteitsverschijnselen. Zie de post 'Foucault en mobiliteit'.