MONET (e.a.) en het Gare Saint Lazare
De Franse impressionisten zijn vooral bekend om hun landelijke taferelen. Maar het ook metropole stadsleven was op allerlei manieren geschikt voor de momentane beleving van het eigentijdse leven. De wereld zoals die op je afkomt zonder daar analytische gedachten op los te laten.
Een van de eigentijdse thema's waren de spoorwegen en stations. Het Gare Saint Lazare in Parijs was zo rond 1870 een van de drukste en imposantste stations van de hoofdstad. De bouwgeschiedenis ervan begon in 1837 en op 2 juni 1867 werd de vierde variant van het station geopend door Napoleon III tezamen met de keizer van Oostenrijk en de Russische tsaar ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van toen.
Claude Monet raakte gefascineerd door het station en z'n omgeving en maakte in 1877 een reeks van twaalf schilderijen.
Even eerder had Edouard Manet al een schilderij La Gare Saint Lazare gemaakt.
Edouard Manet, Chemin de Fer (a.ka. Gare Saint Lazare), 1873 (Voor wikipedia-lemma zie hier)
Claude Monet begon zijn reeks met Le Pont de l'Europe 1877
La Gare Saint Lazare
La Gare Saint Lazare , le train de Normandie
La Gare Saint Lazare, arrivee d'un train
La Gare Saint Lazare
Exterieur de la gare Saint Lazare, effet de soleil
Exterieur de la gare Saint Lazare, arrivée d'un train
Les Voies a la sortie de la gare Saint Lazare
La gare Saint Lazare, vue exterieure
La gare Saint Lazare, vue exterieure
La gare Saint Lazare , les signaux
La Tranchee des Batignolles
voor Wikipedia-lemma zie hier
Natuurlijk hebben ook andere impressionisten zich gericht op de moderniteit van het spoorwezen:
Georges d'Espagnat, Gare de Banlieue,1895
Norbert Goeneutte maakte in 1887-1888 een serie schilderijen van de Pont de l'Europe richting Gare Saint Lazare. De uren van de dag en het verschillende weer leveren verschillende beelden van hetzelfde.
In 1894 presenteert Lionel Walden uit de USA dit The Docks of Cardiff in de Salon de Paris.
Henri Ottmann schilderde in Brussel dit plaatselijke station: La Gare du Luxembourg, 1903.
Een krachtiger kleurgebruik en penseelstreek was kenmerkend voor de fauvisten rond 1900. Hieronder een station, niet als moderniteitskathedraal zoals bij veel impressionisten, maar als een verstikkende tunnel voor een 'reis naar het einde van de nacht'.
Auguste Chabaud, La Gare ,1907